Du har inga produkter i din varukorg.

Sök

1. Allmänna villkor.

Köp.

Avtal om köp träffas i och med det att du mottar en orderbekräftelse. Antingen av säljare i butik, via e-post eller att du lagt en order och slutfört betalning alternativt genomgått godkänd kreditprövning i webshopens kassa. Kontrollera alltid att uppgifterna på ordererkännandet stämmer överens med din beställning. Eventuella avvikelser eller fel skall meddelas inom 3 dagar.

Felaktiga uppgifter.

Vi förbehåller oss rätten att i efterhand korrigera eventuella felaktiga uppgifter angående pris och leveranstid.

2. Priser.

I priserna ingår svensk moms med 25 procent. Vi förbehåller oss rätten att justera priser i förhållande till ändringar i valuta, skatt, avgifter eller liknande. Dessa prisjusteringar regleras omedelbart då vi anser det vara befogat. Vi reserverar oss även för eventuella felaktiga priser på grund av till exempel tryckfel eller felinmatning på hemsida.

3. Leverans.

Du kan alltid välja att själv hämta varorna på vårt hämtlager. Göteborgs lager är beläget bredvid butiken. Malmös och fabriksbutikens lager är beläget i Sjöbo. Vid mindre paket är det också möjligt att hämta direkt i butikerna om avtal om så har träffats. Så fort dina varor finns klara för hämtning kontaktar vi dig via e-post, SMS eller telefon.

Leverans.

Mindre försändelser (kortare än 1,5 m och lättare än 20 kg) skickas som paket eller brev och kan hämtas ut på närmaste utlämningsställe efter att du mottagit avisering.
Större försändelser levereras med extern speditör hem till dig, oftast på lastpall. försändelsen levereras till ytterdörr eller trappuppgångsdörr, förutsatt att lastbil kan ta sig dit. Inbärning, montering, avemballering och bortforsling av emballage ingår som regel inte (vid köp i fysisk butik erbjuder vi utökad service, se nedan). Leveransen telefonaviseras till något av de telefonnummer du angivit och levereras till dig vardagar kl. 8-16 på av speditören angiven tid.
Vid leverans av vissa varor kan leverans ske direkt från tillverkaren hem till dig, på annat sätt än ovan. Om så är fallet meddelar vi dig självfallet om detta så fort som möjligt.

Leveranskostnad inom Sverige.

I vår webshop är det alltid fri frakt inom Sverige på ordervärde överstigande 2000kr inkl moms. Vid köp i fysisk butik gäller andra villkor för fraktkostnad, se nedan. På vissa kampanjvaror eller reavaror kan andra villkor för fraktkostnad gälla. Extra leveranskostnad kan tillkomma vid leverans till otillgänglig adress t.ex. till skärgårdsö eller liten skogsbilväg där lastbil ej kan komma fram. Kontakta Larsson Furniture om tveksamhet uppstår. Kontakta oss för fraktoffert om du vill ha leverans till en svårtillgänglig adress.

Leveransvillkor vid köp i fysisk butik (Slingan).

Vid köp i våra butiker har vi möjlighet till utökad service. Här gäller följande leveransvillkor:
- Hemkörning inom butikernas närområde*(Slingan) kostar 800kr inkl moms till dörr/port i markplan ommonterat och omonterat. Tillägg för inbärning till anvisad plats inklusive uppackning, montering och bortförande av emballage +1000kr inkl moms. Leveransen med Slingan sker oftast med 2 man. Ibland kan bärhjälp av kund erfordras. Leveransen sker dagtid på en vardag på en av Larsson Furniture angiven tid. Alla leveranser aviseras alltid ett par dagar i förväg via telefon eller e-post. Slingan utförs i regel 1 gång i veckan, ibland varannan vecka, varvid extra leveranstid kan tillkomma.
Det åligger kunden följande vid hemleverans:
- Bered fri väg in i din bostad/lokal så att varorna enkelt kan bäras in i lokalen/bostaden.
- Se till så att varorna går att bära in utan risk för skada på person eller egendom.
- Skydda golven.
- Mäta entrédörr, hiss och trappuppgång så att varorna säkert går in.
- Se till så att tillräckligt utrymme finns för uppackning/montering i lokalen/bostaden.
Larsson Furniture friskriver sig från alla ersättningskrav vid händelse av skada på person eller egendom om någon av ovanstående punkter ej uppfyllts.
* Riktnummerområden för Slingan: Göteborg: 031, 0300-0303. Malmö & Sjöbo: Riktnummerområde: 040, 042, 046, 0410-0413, 0415-0418
För leverans utanför butikernas närområden, kontakta oss för offert.

Leverans till övriga länder.

Vi offererar frakten till övriga länder, då andra villkor gäller. Kontakta oss för mer information om leveranser till övriga länder.

Avgift för ej utlöst försändelse eller misslyckat leveransförsök.

Samtliga försändelser föraviseras av Larsson Furniture samt aviseras via SMS, brev, telefon eller e-post från fraktbolaget. För alla försändelser (förutom brev) bifogas information i e-postavisering som möjliggör spårning av försändelsen. Om du inte mottagit avisering från fraktbolaget inom en vecka efter att du fått leveransbekräftelsen via e-post ber vi dig att kontakta oss för att undvika att försändelsen returneras.
I de fall brev, postpaket eller lastpall/större paket returneras till Larsson Furniture av fraktbolaget på grund av att beställaren/mottagaren 1) inte löst ut paket från utlämningsställe; 2) inte varit anträffbar på uppgivet telefonnummer för avisering; 3) vägrat ta emot leveransen; eller 4) uppgivit felaktiga namn-, adress eller kontaktuppgifter, kommer Larsson Furniture debitera beställaren en avgift. Avgiften tas ut för att täcka Larsson Furnitures kostnad för returfrakt och returadministration och debiteras i regel via faktura. Kostnaden varierar beroende på godsets egenskaper och omständigheterna kring frakten.
I de fall Speditören eller Larsson Furniture kommit överens med mottagaren om dag och tid för leverans men denne inte finns på plats vid leveranstillfället, kan en extra avgift för ett nytt leveransförsök tillkomma.

4. Leveranstid.

Leveranstiden anges på din orderbekräftelse och i vissa fall på produktens webbplats. Angiven leveranstid är ungefärlig och avser tiden från det att vi mottagit och registrerat din order tills dess att varan ankommit vårt lager. Alla leveranser aviseras alltid i förväg via telefon eller e-post. Leveranstiden från vårt lager till dig är normalt 2-7 vardagar, i vissa undantagsfall upp till 10 vardagar.
Lagervaror är varor som vi normalt har i lager för omedelbar leverans. För en del varor kan den angivna leveranstiden ligga inom ett ganska stort intervall (t.ex. 1-10 veckor). Detta är varor som vi normalt lagerför men som har en något längre leveranstid om de tar slut på lager.
Vid köp av beställningsvaror meddelar vi dig preliminär leveranstid på ditt ordererkännande som du mottar via e-post. Angiven leveranstid är ungefärlig. Observera att ordererkännandet i vissa fall kan dröja upp till 1 vecka från det att beställningen läggs.
Om du beställer flera varor med olika lång leveranstid på en och samma gång, skickas alla varor i en och samma sändning när samtliga varor anlänt till vårt lager. Om du önskar delleverans – kontakta oss. En extra avgift kan tillkomma om du önskar delleverans.
Om leveranstiden mot förmodan blir längre än vad som angivits i din orderbekräftelse så meddelar vi dig om detta snarast möjligt efter det att förseningen kommit oss tillkänna. Vi förbehåller oss rätten att friskriva oss från alla ersättningskrav till kund gällande leveransförseningar.

5. Betalning.

Larsson Furniture tillämpar alltid förskottbetalning.

Betalningsalternativ.

I nätbutiken kan du välja mellan att betala med bank-/kreditkort och fakturabetalning. I butikerna kan du betala kontant, med kredit-/bankkort eller delbetala med 6 eller 12 avbetalningar via Handelsbanken finans. Kontakta oss om har några frågor om de olika betalsätten.

Betalning med bank- och kreditkort.

Detta är det bästa, snabbaste och säkraste betalningssättet på vår näthandelsplats. Vi samarbetar med ledande och säkra kortbetalningstjänster.

Fakturabetalning.

När du väljer att betala mot faktura sker en kreditupplysning på ditt person- eller organisationsnummer. Betalningsvillkor är: Oss tillhanda före leverans-/hämtningsdagen. Vid försenad betalning debiteras dröjsmålsränta med 8 % från förfallodagen. Vid beställning mot faktura måste beställaren vara minst 18 år. Vid fakturabetalning erläggs en handpenning om 20% av orderbeloppet med högst 5 dagars förfallotid. Observera att beställningen inte behandlas förrän handpenningen finns registrerad på vårt konto.

Kontant betalning eller kortbetalning i fysisk butik.

En handpenning om 20 % av ordervärdet skall alltid betalas vid köptillfället. Vid vissa specialbeställda varor förbehåller vi oss rätten till en högre förskottsbetalning. Resterande belopp faktureras och beloppet ska vara oss tillhanda innan leveransen alternativt betalning i butik med kontanter eller kort innan leveransen. Vid hämtning i butik betalas varan vid hämttillfället.

Delbetalning via Handelsbanken finans.

Vi erbjuder räntefri delbetalning på 6 eller 12 månader. Vid köptillfället genomförs en kreditupplysning och handpenning om 20% erläggs. Efter leveranstillfället aviseras delbetalningar direkt från Handelsbanken. Uppläggningsavgift och aviavgift tillkommer.

6. Ångerrätt.

Du har normalt 14 dagars ångerrätt på lagervaror i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen. Detta innebär att du har rätt att returnera en vara om du inom 14 dagar efter att du mottagit den meddelar oss om att du vill utnyttja ångerrätten. Du får hela köpesumman tillbaka, men leveranskostnad och en administrativ kostnad för returen står köparen för. Detta under förutsättning att varan är oanvänd, i hel originalförpackning och i oskadat skick. Vänligen bifoga dokument med ditt namn samt ordernummer alternativt en kopia av din faktura, samt uppgifter om hur återbetalning ska ske. Återbetalning utförs normalt inom 10 arbetsdagar, dock senast inom 30 dagar, efter att vi mottagit och godkänt returen. Observera att eventuell faktura ska betalas även om du returnerar varan. Återbetalning av ordersumman görs efter godkänd retur. Vänligen kontakta oss innan du returnerar en vara. Du kan givetvis också själv utföra återlämnandet i någon av våra butiker.
Ångerätten gäller inte för beställningsvara som tillverkats eller väsentligt ändrats efter kundens särskilda önskemål eller som annars har fått en tydlig personlig prägel. Detta kan till exempel vara en soffa i ett specifikt tyg och färg eller ett bord i specialmått. Ångerrätten gäller heller inte vid specialbeställda varor d.v.s. varor som inte är lagervaror.
Observera att ångerrätt inte gäller för företagskunder.

7. Byte av vara.

Du kan i de flesta fall lämna tillbaka en lagervara och välja en annan liknande inom 14 dagar från det att du mottagit varan. Detta under förutsättning att varan är oanvänd, i hel originalförpackning och i oskadat skick. Vid byte av vara står du själv för returkostnaden. Bytesrätt gäller inte om varan är specialtillverkad eller på annat sätt anpassad till just dig, till exempel en soffa i ett specifikt tyg och färg eller ett bord i specialmått. Bytesrätten gäller heller inte vid specialbeställda varor som inte är lagervaror, dvs varor med leveranstid längre än två veckor. Om du önskar byta en vara – kontakta oss.

8. Reklamation.

Du har enligt konsumentköplagen (KKL) alltid 36 månaders reklamationsrätt. Den förutsätter att alla skötselråd följs och normal aktsamhet iakttagits. Reklamation innebär att du inom rimlig tid från det att du upptäckt ett fel med varan meddelar oss skriftligen med dokumentation(utförlig beskrivning av felet eller foto). Efter 6 månader från leveranstillfället åligger det köparen att bevisa att felet är ursprungligt. När vi mottagit och godkänt reklamationen kontaktar vi dig för någon av följande åtgärder:
- I första hand avhjälpande av felet.
- I andra hand omleverans (tillhandahållande av ersättningsprodukt).
- I tredje hand utgår en skälig ersättning till kund i form av prisavdrag.
- I fjärde hand hävning av köp.
Vid retur av reklamerad vara står Larsson Furniture för returkostnaden. Görs en omotiverad reklamation har Larsson Furniture rätt att ta ut full ersättning för kostnader detta orsakat.

Transportskador.

Viktigt: Vid mottagande skall köparen alltid kontrollera godset.
Avvikelser (godsskada, emballageskada, saknat kolli) skall noteras på frakthandlingen och signeras av chaufför och mottagare. Samma förfarande gäller vid hämtning av paket/gods hos paketombud. Anmälan skall göras till oss senast 5 dagar efter mottagandet. För en effektiv hantering av reklamationen/transportskadan bör digitala bilder på godsets emballage samt bilder på den skadade varan bifogas och skickas till oss.
Observera att varorna inte får förflyttas eller användas innan reklamationsärendet/transportskadeärendet är slutfört samt att emballaget sparas för ev. besiktning. I annat fall åligger det kunden att bevisa att skadan uppkommit innan mottagande.

9. Garantier

Vi har ingen allmän garanti för de varor vi säljer. Vissa av våra underleverantörer erbjuder utökade garantier på sina produkter. Kontakta oss för mer information. Köparen har dock alltid 36 månaders reklamationsrätt, se punkt 8.

10. Material.

Larsson Furniture arbetar övervägande med naturmaterial. Detta gör att utseende på varuprover på t.ex. tyg, läder, trä, järn och sten, kan avvika mot levererad vara.

Massivt trä.

Vi arbetar uteslutande med massivt trä på våra möbler. Trä är ett levande material som sväller och krymper i takt med årstidsväxlingarna och luftfuktighet och temperatur. Detta visar sig bl.a. genom att bordsskiva och klaffar ibland kan ha olika bredd eller att skåpsdörrar eller lådor ibland kärvar. Detta är helt naturligt och övergående. Vi arbetar uteslutande med oljade träytor för att föra fram träets naturliga känsla och egenskaper. Den oljade ytan behöver visst underhåll, men i gengäld får möbeln en finish som bara blir vackrare med tiden. Kontakta oss för mer skötselråd för varje specifik möbel. Observera att varje möbel i massivt trä är unik med sin alldeles egna ådring. Det innebär att den levererade möbeln inte kan garanteras ha samma färg/struktur som uppvisad demomöbel eller materialprov.

Tyg.

Våra tyger kommer från ledande europeiska tygleverantörer som samtliga är ISO14001 certifierade. De flesta tygerna är av naturmaterial vilket innebär att exakt färg/strukturmatchning på levererad möbel gentemot demomöbel eller materialprov inte kan garanteras. Observera att direkt solljus bör undvikas för att förhindra blekning av tyget. Vissa tyger är mer tåliga mot blekning, kontakta oss för mer information om skötsel.

Skinn.

Våra skinn kommer från ledande skandinaviska skinnleverantörer. Skinn är ett naturmaterial varvid en viss variation i struktur/färg kan förekomma på levererad möbel gentemot uppvisad demomöbel eller varuprov. Variation i skinnets struktur kan också förekomma internt på möbeln beroende på vilken del av huden som använts. Skinn kan i viss utsträckning uppvisa spår av ärr och insektsbett från djurets levnadstid. Detta är fullt normalt och ett bevis på skinnets äkthet. Observera att direkt solljus och närhet till värmekälla t.ex. element eller kamin bör undvikas för att förhindra blekning och uttorkning av skinnet. Fullnarviga anilin-, semianilin- och tekniska läder bör behandlas med skinnbalsam regelbundet. Kontakta oss för mer information om skötsel.

11. Övrigt.

Presentkort och tillgodohavanden

Utfärdade presentkort och tillgodohavanden är giltiga i 3 år från utfärdandedatum. Presentkort eller tillgodohavanden kan ej lösas in mot kontanter.

Trycksaker.

Larsson Furniture är inte bunden till felaktigt pris som av misstag visats på prislappar, annons, hemsida eller andra trycksaker. Vi reserverar oss för eventuella ”tryckfel” i produktinformation och kataloger och för att produktbilder inte alltid exakt återger produkternas verkliga utseende. Hur färgen i bilder på hemsidan återges kan bero på vilken typ av bildskärm du har och vilka inställningar den har.

Force Majeure.

Force majeure är en juridisk term som innebär att det finns omständigheter som kan frigöra en avtalspart från ett avtal. Dessa omständigheter innefattar krig, krigsliknande händelser, inbördeskrig, revolution, uppror, extrema väderförhållanden, naturkatastrofer eller på grund av myndighets åtgärd, strejk, lockout, blockad eller liknande händelse. Vi förbehåller oss rätten att åberopa Force Majeure i sådana situationer där detta är tillämpbart.

Personuppgifter & Cookies.

Vi tar ansvar för alla personuppgifter, till exempel namn, adress och e-post, som du lämnar till oss eller som vi får del av när du handlar hos oss. Alla sådana uppgifter används endast inom företagets datasystem och hanteras i enlighet med Svenska Personuppgiftslagen (PUL). Informationen kommer att användas i syfte att vi vid köp ska kunna fullgöra våra åtaganden mot dig och ge dig god service. Det kan handla om att leverera de varor du beställt, meddela orderstatus, eller att delge dig information om nyheter, kampanjer och erbjudanden.
Enligt lagen om elektronisk kommunikation ska alla som besöker en webbplats informeras om användning av cookies. När du besöker vår webbplats sparas så kallade "session cookies" på din dator. Dessa används bland annat för att hålla reda på vilka varor du lagt i varukorgen och om du inte har cookies aktiverat i din webbläsare kommer du inte kunna genomföra ett köp. Session cookies försvinner från din dator när du avslutar din webbläsare. Om du har inaktiverat cookies kommer du dock fortfarande kunna besöka vår webbplats.

Upphovsrätt.

Larsson Furniture Group med Larsson Furniture AB äger hemsidan och webbutiken och innehållet på denna. Alla immateriella rättigheter på www.larssonfurniture.se tillhör Larsson Furniture AB. Innehållet är skyddat genom upphovsrättslig lag. Detta innebär att varumärken, produktnamn, bilder, grafik, design, layout, logotyper, produktbeskrivningar, firmanamn, är skyddade och får inte kopieras eller användas utan skriftligt godkännande från Larsson Furniture AB
Senast uppdaterad 2016-04-13